marți, 29 octombrie 2013

Restructurarea activitatii departamentului de vanzari



In Romania, in ultimii 10-15 ani, companiile de succes au fost acelea care s-au bazat pe o echipă de vanzări profesionistă, capabilă să promoveze produsele sau serviciile si să livreze la timp produsul sau serviciul promis. Pană acum cativa ani eforturile celor care se ocupau de vanzări erau orientate in a comunica clienților valoarea produselor lor, respectiv a serviciilor, si a îi convinge că sunt suficient de bune pentru a îi face să semneze contractul. Era absolut normal să se intample asa deoarece cumpărătorii nu erau la curent cu ultimele tehnologii si cu cele mai noi produse. Oamenii care lucrau in vanzări erau instruiti să se concentreze asupra prezentarii avantajelor produselor oferite de ei precum si asupra modului in care trebuie să interactioneze cu potentialul client.
Azi, clientul este in continuare in centrul atentiei vanzatorului, dar aspectele asupra cărora trebuie să se concentreze cel care doreste să vandă sunt putin diferite. În lumea de astăzi de cele mai multe ori clientul cunoaște produsul mai bine decât vânzătorul. Informatia legată de avantajele produsului sau a serviciului oferit nu mai are niciun impact asupra potentialului client deoarece in cele mai multe cazuri acesta  este extrem de bine documentat, de la prima intalnire. Dacă in trecut un “client informat” era practic de cele mai multe ori un client care avusese sansa de a vedea niste pliante sau niste cataloage, in ziua de azi potentialul client are acces la sute de site-uri cu informatii in domeniul in care il interesează, la filmulete pe youtube in care sunt prezentate in detaliu noile produse, noile tehnologii sau informatii legate de organizarea moderna a muncii si la review-uri online ale celor care au apelat la respectivele produse / tehnologii. Mai mult decat atat, inainte de a cumpăra ceva potentialul tău client a primit probabil pe adresa sa electronică zeci de e-mailuri de tip spam in care altcineva incerca să ii vandă exact ceea ce tu vrei să ii oferi. Si in domeniul serviciilor situatia este oarecum similară datorită standardizarii serviciilor in foarte multe domenii. De exemplu, un client care vrea să isi mute conturile la o bancă nouă are o idee destul de clară asupra serviciilor pe care ar trebui să le primească de la noua sa bancă. Chiar dacă nivelul dobanzilor sau al comisioanelor este diferit de la o bancă la alta serviciile sunt in principiu aceleasi.

Si totusi, in conjunctura actuală ce trebuie să faci pentru a-ti castiga clientii ?
Nu există un răspuns unic, deoarece in ziua de azi trebuie să fii extrem de flexibil si să te adaptezi fiecarei situatii. Există insa cateva linii pe care trebuie să le urmezi.

Dacă prin afacerea ta te adresezi companiilor cel mai important lucru e să intelegi cat mai bine afacerea clientului tău. Ca să il castigi important nu este să ii explici cat de performant si de bun este echipamentul sau produsul tău din punct de vedere tehnic ci să ii arăti cum produsul oferit de tine îl poate face pe acesta să își atingă obiectivele, într-o manieră în care acesta nici nu și-a închipuit-o. Dacă nu reusesti să faci acest lucru potentialul tău client se va indrepta rapid catre un alt furnizor, cautand un furnizor care i-ar putea aduce anumite avantaje in afacerea sa. In ziua de astăzi clientul nu mai caută un produs performant ci o solutie generatoare de valoare pentru afacerea sa.
In cazul in care din cauza profilului de activitate, respectiv a produsului pe care il vinzi, nu ai sanse reale de a aduce un plus de valoare clientului tău (ex: esti doar un comerciant local de uleiuri de motor) incearcă să oferi cat de cat niste avantaje clientului (dacă tot am ales exemplul cu vanzarea de uleiuri de motor: să ii oferi solutii personalizate in functie de particularitatile fiecarei masini din flota clientului si să ii oferi consultantă in probleme conexe legate de produsul tău).

Dacă prin afacerea ta te adresezi persoanelor fizice cea mai des aplicată solutie din ultima vreme o reprezintă reducerea prețului pe care clientul îl plătește pentru produs. Supermarket-urile au inoculat in mintea clientilor ideea de preturi mici. Reducerea preturilor se realizeaza pe de o parte prin negocierea unui pret cat mai competitiv cu furnizorii, cresterea productivitatii si prin reducerea costurilor inutile, unele dintre acestea fiind chiar costurile cu forta de vanzare. In ultima vreme tot mai multe firme se orienteaza către e-commerce sau telesales iar in cazul serviciilor catre self-service (acolo unde este posibil).

In concluzie, dacă vanzările in firma ta nu merg prea bine in ultima vreme va trebui să schimbi ceva. Dacă produsele tale se adreseaza altor companii va trebui probabil să iti trimiti echipa de vanzari la instruire pentru a invata noul mod de abordare a problemelor in vanzari, iar dacă te adresezi persoanelor fizice, in functie de ceea ce vinzi, solutia poate fi de a desfiinta aproape complet echipa de vanzări (si eventual magazinele) si a te orienta catre  e-commerce sau telesales. Nu sunt excluse nici solutiile mixte, in oricare din variante.

Succes !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu