joi, 25 octombrie 2012

Ce inseamna „avantaj competitiv” in afaceri ?

Atat in presa cat si pe internet circula mereu vesti despre supercompanii care reusesc sa obtina profituri fabuloase. Mai demult a fost Philips, apoi a aparut Sony, a aparut si McDonalds, dupa care am fost uimiti de realizarile companiei Microsoft, iar cand credeam ca nimic nu se mai poate schimba a aparut Google. Dar asta nu e tot, de curand Samsung ne-a uimit pe toti si probabil peste cativa ani Huawei sau o alta companie chinezeasca ne va demonstra ca se poate „merge mai departe”. Am dat doar cateva exemple la intamplare, dar aproape in fiecare ramura a economiei povestile sunt similare.
Intrebarea fireasca care se naste este: cum reusesc aceste companii sa se dezvolte atat de mult si sa domine ramura in care activeaza? Raspunsul este evident: aceste companii sunt extrem de dinamice si au anumite avantaje competitive, fiind mereu in fata concurentei.
Intrebarea urmatoare care se pune este: care sunt avantajele competitive ale companiilor care domina lumea?
La acesta intrebare raspunsul este putin mai complicat deoarece nu exista niste reguli foarte clare referitoare la „avantajele competitive”, acestea imbracand diverse forme, de la un domeniu la altul sau de la o zona la alta.
 
Avantajele competitive ale unei firme pot consta în:
  • posibilitatea de a oferi o gama extrem de mare de produse, care sa atraga segmente variate de clientela;
  • oferirea de produse/servicii la cele mai mici preţuri la o calitate rezonabila pentru cumparatori;
  • oferirea de produse/servicii la cel mai înalt nivel calitativ la preturi accesibile;
  • oferirea de produse/servicii adaptate cel mai bine cerinţelor cumpărătorilor;
  • oferirea unei valori cumulate ridicate a produselor/serviciilor oferite printr-un mix bine gandit, ce reprezinta o combinaţie optima si atractivă pentru cumpărător de calitate ridicata, pret convenabil, brand, service performant, alte servicii post-vanzare, etc.;
  • dominarea unui areal geografic prin amplasarea optima a punctelor de vanzare si o imagine deosebit de buna in ochii cumparatorilor;
  • dimensiunea mare si crearea unei atractivitati crescute tocmai din cauza dimensiunii foarte mari;
  • posibilitatea de a oferi niste produse/servicii de nisa care chiar daca nu aduc un volum extrem de mare al vanzarilor situeaza firma intr-o pozitie de monopol; 

Indiferent de modalitatea prin care anumite firme isi creaza avantaje competitive, pentru toate acestea este comun faptul ca ele reusesc sa isi creeze un numar mare de clienti fideli care achizitioneaza produsele/serviciile oferite deoarece le percep ca având o valoare globală superioară.
O alta caracteristica a firmelor care reusesc sa se mentina „in acest grup” este acela ca investesc in permanenta sume semnificative pentru a incerca sa ramana in continuare pe placul „consumatorilor castigati”, investind in inovare, noi tehnologii, imagine etc.
 
Poate cel mai important lucru pe care trebuie sa il retinem este acela ca o companie nu isi creaza avantaje competitive pe termen lung doar din intamplare. Obtinerea unor avantaje competitive nu este un rod al norocului ci al unei strategii bine gandite !


© bestprofit

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu